Inleiding

Tijdens deze jaartraining leer je o.a. herkennen en accepteren hoe sensitief je bent, hoe je daarmee omgaat naar jezelf toe en naar andere mensen toe en welke sterke en zwakke kanten dat heeft voor jou. Ook leer je in deze training waar jouw grenzen liggen of en hoe je die wat kunt opschuiven en op welke gebieden jouw sensitiviteit hoofdzakelijk ligt. Zo krijg je meer evenwicht in je dagelijkse leven en meer flexibiliteit in je gedrag.

 

Module 1: Bewust-er-zijn; hoe doe je dat?

 

Bij jezelf blijven

Een belangrijk aspect is leren om bij jezelf te blijven en van daaruit de verbinding aan te gaan. Sensitieve mensen willen zich vaak heel graag verbinden met anderen maar raken vaak zichzelf daarin kwijt: omdat ze zich teveel identificeren met een ander of verdwijnen in die ander of omdat ze niet goed weten hoe ze op zichzelf kunnen staan en toch ook verbonden zijn met de wereld om hen heen. Dat is dus één van de uitkomsten van deze training: begrijpen hoe je in elkaar zit voor jou en hoe verbinding met anderen werkt voor jou. Het lijken twee tegenpolen voor veel mensen maar er bestaat ook een mooie middenweg!

 

Wanneer je zelf niet (hoog) sensitief bent, kun je in deze training leren om:

  • Op een sensitiever manier te leven

  • Om te gaan met (hoog) sensitieve mensen en (hoog) sensitiviteit bij anderen leren herkennen

 

Tijdens de 1e module leer je de volgende aspecten:

  • Wat is (hoog) sensitiviteit / prikkelgevoeligheid
  • Ben ik (hoog) sensitief, hoe ziet het er voor mij uit 
  • Wat zijn mijn grenzen en krachten, waar heb ik last van en hoe ga ik daarmee om, wat kan ik hierin veranderen op dit moment

 

Wat vooral van belang is, is dat je je bewust wordt van jezelf door jezelf te observeren. Je leert in welke mate, op welk gebied je vooral sensitief bent en hoe je daar tot nu toe mee bent omgegaan. Ook ga je kijken naar hoe prikkels bij je binnenkomen. Via een serie opdrachten kijk je welke rol sensitiviteit in je leven tot nu toe heeft gespeeld. Een groot deel van de oefeningen en opdrachten gaan over de vragen: wat gebeurt er, wat doe ik, wat voel ik, wat denk ik en wat doe ik daarmee. Voor dit proces staat 3 maanden maar natuurlijk mag je er ook langer over doen. Neem vooral de tijd bewust-er-te-zijn in het hier-en-nu voordat je doorgaat met de volgende module.